Осем български документални филма ще бъдат показани от 13-и до 17-и май включително по време на сръбския фестивал за документално кино BelDocs (от 12-и до 18-и май).
Инициатор е Йоана Павлова – журналист, критик и програматор, която живее в Париж / Франция от 2011-а година. Първоначалната й идея е да се организира годишен преглед за българска документалистика в Париж, включващ събития насочени към професионалисти от киноиндустрията, телевизията и новите дигитални медии. Тогава професор Дина Йорданова (преподавател в университета “Сейнт Андрюс” и един от малкото специалисти, които пишат по проблемите на българското кино на английски език и работят за неговата популяризация в чужбина), предлага да се оформи представителна пътуваща програма от нови документални заглавия, някои от тях – добре познати в средите на международните фестивали, други – по-известни у нас.
Първата спирка на тази програма е BelDocs – един млад, но амбициозен фестивал в сръбската столица. Поканата идва от американския критик и куратор Грег де Куир, който от тази година изпълнява ролята на артистичен директор на BelDocs.
[edgtf_blockquote text=“Когато Йоана ми разказа за този проект, веднага ми стана любопитно, защото знам, че българското кино не е така възхвалявано в Европа, следователно има потенциал да извършим творческа интервенция и да разкрием нови таланти. Освен това си казах, че въпреки че Сърбия граничи с България, зрителите и филмите на едната страна рядко влизат в контакт с тези от другата. Смятам, че белградската аудитория ще види доста познати неща в тези документални работи, но също и че ще открие нови стилове и идеи.“ title_tag=“h2″ width=““]
За да представят своите филми, в Белград ще присъстват режисьорите Борислав Колев, Нина Пехливанова и Светослав Драганов, както и продуцентът Мартичка Божилова.
Подобна програма със съвременно българско документално кино и специален кураторски фокус се организира за първи път. За съжалениe, обаче, пред проекта стоят и немалко проблеми. Йоана Павлова разказва:
[edgtf_blockquote text=“От 2014-а се опитвам да намеря институционални партньори в България, но реакцията в повечето случаи е вяла, така че на практика програмата се реализира без каквато и да било финансова подкрепа от нашата държава. Тъжно е, защото за повечето европейци страната ни е едно бяло поле на картата. Разбира се, имаме много изявени автори “навън”, но случващото се в България не присъства като наратив на Запад. Тези осем филма са чудесна възможност да се предаде в достъпна форма една реалистична картина на нашето общество, извън медийните клишетата и културните стереотипи. И всичко това на фона на изключително професионалната селекция на BelDocs, от състезателна програма с най-доброто в сръбското и световното документално кино в момента до пълната ретроспектива на Робърт Флаерти на 35 милиметра.“ title_tag=“h2″ width=““]
Името на програмата Borderline Galore (буквално “Граничност в изобилие”) е игра на думи с инициалите на България, с маргиналния статут на нашата страна в политически и културен смисъл, с общоприетите очаквания към нашето кино да насища екрана с балканска лудост, както и с необикновените истории на персонажите в осемте представени филма. Заглавията са разпределени в четири тематични вечери и ще бъдат показани в следната последователност в малката зала на “Югославенска кинотека”:
13-и май / петък, 19:00 часа – “Цветанка” (2012), реж. Юлиян Табаков
13-и май / петък, 21:00 часа – “Последната линейка на София” (2012), реж. Илиян Метев
14-и май / събота, 19:00 часа – “Стоичков” (2012), реж. Борислав Колев
14-и май / събота, 21:00 часа – “Ром Кихот” (2013), реж. Нина Пехливанова и Петя Накова
15-и май / неделя, 19:00 часа – “Град на мечти” (2011), реж. Светослав Драганов
15-и май / неделя, 21:00 часа – “Витоша” (2013), реж. Любомир Младенов
16-и май / понеделник, 19:00 часа – “Момчето, което беше цар” (2011), реж. Андрей Паунов
16-и май / понеделник, 21:00 часа – “Коридор №8” (2008), реж. Борис Десподов