fbpx
 

КИНО С ДУМИ: Какво трябва да направи един каскадьор, за да не падне от коня?

Те минават през счупени стъкла, бият се в различни стилове и понасят всевъзможни удари. Висят, а и често падат от стотици метри. Правят дрифтове с коли, летят с мотори, горят в пожари, давят се, катастрофират и яздят бясно препускащи коне. В този втори епизод на съвместната продукция на NO BLINK и Българското национално радио те са каскадьорите Йордан Захариев – Змея и Христо Първанов. В разговора, чрез телефонна връзка, за кратко се включи и Петър Минчев – Гущера.

Какви са предизвикателствата, пред които се изправят и кои са най-вълнуващите моменти в техния професионален път досега, ще разберете в предстоящите близо 60 минути на Епизод 2 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

В този екстремен втори епизод на „Кино с думи“ имахме огромната чест и възможност да разговаряме с едни от най-опитните български каскадьори – Йордан Захариев – Змея, Христо Първанов и Петър Минчев – Гущера. А ето малко повече и за самите тях:

 

Йордан Захариев – Змея е каскадьор и координатор по каскадите в множество български и чуждестранни продукции. Ученик е на Димитър Кехайов – основателят на първата каскадьорска група в България. Участва като каскадьор в българския игрален филм „Хан Аспарух“, който се реализира в 3 серии – за да осъществят сцената, в която символично участват 1 300 коня, пристигат каскадьори от Полша, Унгария и Румъния. В момента Змея е координатор в редица български филми и сериали, сред които българо-немската ко-продукция „Кръвта на пеликана“, която откри фестивала във Венеция през 2019 г.

Христо Първанов е каскадьор, работил в редица чуждестранни и български продукции, сред които наскоро дебютиралия филм „Шибил“ на 20-годишния режисьор Никола Бозаджиев. В лентата конят имат изключително ключова роля, за която ще разберете повече в епизода. Христо е син на Първан Първанов – Цацата, един от най-успешните български каскадьори. Двамата често работят заедно по различни филмови проекти.

Петър Минчев – Гущера е каскадьор, координатор по каскадите и инструктор по парапланеризъм. Комендант е на тренировъчен лагер за подготовката на актьорите от българският филм „Воевода“ на реж. Зорница София. Там си припомня детските ваканции и оцеляването в природата. Гущера е инициатор и ръководител на каскадьорски тренинг, в който могат да се включат всички любители на това изкуство. Първоначалната идея е била това да бъде подготвителен курс за актьори, които искат сами да правят своите каскади, но постепенно се включват и други хора, които не се занимават професионално с кино.

Тримата каскадьори успяха да изненадат Таня с твърдението, че в тяхната работа не съществуват риск и страх, от каквото и да било. Когато всеки от екипа върши работата си, както трябва, тогава няма никакво място за съмнения, че всичко ще е наред. Професията им не изисква смелост, а по-скоро дисциплина и самоусъвършенстване, изчисляване на всички възможни обстоятелства в правенето на една каскада и синхронизацията с останалите звена.

Йордан Захариев – Змея разказа история от своя работен опит, която го е убедила в това колко е важно да следваш точно указанията на координатора за изпълнението на някоя от каскадите. Христо Първанов пък сподели кой тип каскадьорски сцени е най-комплексен за изпълнение. В разговора се включи и Петър Минчев – Гущера, който разказва малко повече за своя тренинг за каскадьори, подходящ за хора, които не се занимават професионално с кино.

И още:

  • Тънкостите на каскадьорската професия или майсторството на това да паднеш от коня;
  • Участието на конете в киното и връзката им с каскадьорите;
  • Работата по продукциите „Кръвта на пеликана“, „Шибил“, „Воевода“;
  • Значимата роля на координатора по каскадите;
  • Постиженията на българските каскадьори от миналото и настоящето;
  • Грешките, през които преминава един каскадьор и уроците, които научава чрез тях;
  • Колко е важно един каскадьор да бъде и добър актьор;
  • Какво е усещането мъж да бъде дубльор на актриса;
  • Процесът на създаване на българска асоциация на каскадьорите и необходимостта от такава.

Бихме се радвали да бъдете заедно с нас и в следващите издания на подкаста ни! За да сте първите, които имат достъп до новите епизоди на „Кино с думи“, можете да се абонирате за нас в каналите ни за споделяне на аудио съдържание: