„Киносалоните VS. Стрийминг платформите (А къде е телевизията)?“ – разглеждаме тази ожесточена борба (и има ли изобщо такава?) в близо 50 минути на Епизод 8 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“! Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Mая Калчева е маркетинг мениджър на Neterra.TV и свързаните с нея брандове и компании като NetIX, Cloudware, Sofia Data Center, Netfleet и др. Именно опитът й в представянето на филмово съдържание я убеждава в това как технологията може да му помогне да достигне до повече зрители. Това е и нейният основен аргумент в разговора – стрийминг платформите са още един канал и алтернатива на традиционния начин на гледане на кино.
Христо Христозов е разпространител на арт кино, мениджър на кино фестивали („MENAR“, „Master of Art“, „Музей на любовта“) и програмен директор на Дома на киното, както и върл привърженик на идеята, че доброто кино трябва да се гледа на голям екран. В епизода той ще защитава именно тази своя теза, но допълва, че всяко съдържание има своята платформа, а възникването на нови начини за неговото представяне създава условия на здравословна конкуренция.
Николай Йорданов е креативен продуцент, сценарист, редактор на телевизионни предавания, преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ и автор на мултимедийния роман „Не казвай на мама“. Като част от екипите на редица реалити формати, той споделя вижданията си за това какво е бъдещето на телевизията и по-специално като медия, която също предлага достъп до филмово съдържание.
Несъмнено културната индустрия пряко си кореспондира и със способите за нейното технологично възпроизвеждане. Дълго време киносалоните бяха традиционният начин за представяне на филмово съдържание. Дали обаче новата обстановка, в която ни се налага да живеем, няма изцяло да заличи тяхната функция? Пандемията затвори залите за дълго време и бурното развитие на стрийминг платформите придоби още по-осезаемо измерение.
Остават обаче множество въпроси, които професионалистите по света, не спират да си задават, а най-важният от тях – противопоставят ли се изцяло едни на други киносалоните, стрийминг платформите и телевизията? И как тези промени в представянето на кино се отразяват на възприятието на зрителите и съответно на техните нужди?
Мая Калчева, Христо Христозов и Николай Йорданов споделят повече от своята гледна точка по тези горещи теми, като обръщат внимание на специфичните разлики на кино индустрията в световен мащаб и в страната. За да чуеш повече за всички позитиви и негативи на различните способи за гледане на кино, както и за основните пречки, които стоят пред авторското съдържание и развитие на културната индустрия в България – включи се още сега в любопитния разговор в Епизод 8 на „Кино с думи“!
- Киносалоните – традиционният начин за гледане на кино;
- Развитието на технологиите като част от процеса на възникване на нови канали за дистрибуция на филмово съдържание;
- Позитивите и негативите от кино преживяването на живо и онлайн;
- Промяна на икономиката и възприятието на зрителя с появата на нови платформи;
- Хибридни издания на кино фестивалите в България и по света;
- Стрийминг платформите – здравословна конкуренция на киносалоните;
- Пиратското разпространение на авторското съдържание в България като основна пречка за развитие на културната среда;
- Промените, които провокират различните платформи, в създаването на филмово съдържание – появата на нови форми и жанрове;
- Киното като част от образователната среда и способите за привличане на нови публики;
- Онлайн платформите – възможности за среща в обща среда;
- Застрашават ли стрийминг платформите изцяло телевизията и киносалоните;
- Държавната политика по отношение на кино индустрията.