fbpx
 

КИНОводител: На LOVE в NET-a за “Всичко е любов”?

КИНОводител: На LOVE в NET-a за “Всичко е любов”?

Успяват ли да променят обстоятелствата на съвременността, на действителността, в която живеем, усещанията и емоциите ни?  Преминават ли те истински през нас или живеем просто с представата за тях, за това какво би трябвало да изпитваме?Променя ли се значението на основни понятия като „любов” и от какво е провокирана разликата във взаимоотношенията между мъжа и жената преди и сега? 

Можем ли да постигнем онова състояние на духа, в което “Всичко е любов” или това е просто химера, само фантазия в днешния свят, която се опитваме да реализираме чрез LOVE в NET-a? 

Кадър от филма „Всичко е любов“ (1980)

Лентата “Всичко е любов” на режисьора Борислав Шаралиев е несъмнено една от знаковите в историята на българското кино. В нея с яркото си присъствие изгрява талантът на един от най-емблематичните български актьори – Иван Иванов в партньорство с прекрасната Янина Кашева, а текстът на Боян Папазов улавя по поетичен начин искрени и непосредствени емоции, завладяващи зрителя мигновено през екрана. За мен това филмово преживяване е от онези, които те оставят без дъх, хващат те силно за гърлото и завинаги оставят своя отпечатък в съзнанието ти, в емоционалната ти памет, без излишни сантименталности. Оголената до съставните ѝ части душевност достига до теб пряко, като прави възможна онази магия, при която очите ти заискряват и се пълнят със сълзи. Невъзможно е да опишеш с думи електричеството, което преминава през тялото ти в този момент.

Гледай и ти ``Всичко е любов``

На пръв поглед историята е силно обвързана с контекста на времето, а филмът носи в себе си и доза критика към тоталитарната система. В центъра на сюжета обаче са взаимоотношенията между Албена и Радо – двамата сякаш идват от коренно различни светове, а срещата им е абсолютна грешка на случайността. Въпреки всички обстоятелства, които ги възспират да са заедно, Албена и Радо се впускат смело в предизвикателството да се противопоставят на всички и всичко около тях, за да дадат полет на любовта си. В този процес на изминаване на пътя до другия, въпреки трудностите и обществените рамки, те сякаш опознават по-добре и самите себе си. Във всеки от тях като индивидуалност се случва метаморфозата, която ги вдъхновява да  се променят, за да се превърнат в своята възможно най-добра версия. Това силно желание за промяна се наблюдава изключително силно при Радо, който непрестанно се озовава в неприятности. 

Кадър от филма „Всичко е любов“ (1980)

Често сме чували реплики като “Такава любов – като на филм!” или “Това го има само във филмите!”. Може би, като един непоправим романтик, наивно се питам аз “Дали?”. Дали илюзията не е по-скоро  в действителността, в която живеем? Желанието ни бързо да получаваме всякакви емоции и усещания засегнало ли е взаимоотношенията ни с другите? Склонността ни да ловуваме за любов виртуално промени ли веднъж и завинаги възприятието ни за  това неописуемо чувство, когато “Всичко е любов”?

Гледай и ти ``LOVE.NET``

През 2009 г. Българският филм “LOVE.NET“ смело се впусна в това да разгледа именно проблема за взаимоотношенията на мъжа и жената в съвременния свят. Виртуалният образ на човека отсреща, от другата страна на чата, е една проекция на отчаяното желание за задоволяване на всичките ни нужди и представи. В невъзможността да ги постигнем пълноценно, истинско, пълнокръвно, изразът на искреното чувство изгубва своето значение, а празнотата се настанява все по-удобно и за постоянно. 

LOVE.NET“ носи изключително силно послание, най-вече в сюжетната линия, в която двамата съпрузи, преоткриват себе си, именно чрез срещата си в сайт за запознанства. Това преоткриване им показва, че  в безмерния океан от възможности за бърза и безобидна “консумация” на взаимоотношения, човек се опитва да избяга от чувството за самота и застоялост, което все повече се задълбочава.

Кадър от филма „LOVE.NET“ (2009)

Утопия ли са вече тези силно завладяващи чувства и емоции?

Ще остане ли само във филмите любовта? Дано не… Дано не…

“Бийтълс” ли са последните, които ще ни кажат, че всичко, от което имаме нужда, е “Любов”? Дано не… Дано не…

Надявам се, че и българското кино ще го прави! Ще задава тези въпроси смело и ще ни доказва, че “Всичко е любов” не е само хубав филм от славната история, а настояще и бъдеще.

Автор: Сияна Недялкова

Рубриката „КИНОводител“ се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“