След кратката лятна пауза на „Кино с думи“ ти представяме вдъхновяващ разговор като част от рубриката ни „Без маски в киното“ с един от най-талантливите и увлекателни разказвачи на истории в българското кино! Един творец, който с всеки от филмите си поставя безпощадна, но много точна диагноза на обществото ни и на времето, в което живеем – режисьорът Стефан Командарев. Носител на редица международни отличия, той е автор на едни от най-успешните български ленти, сред които: „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“, който достига до краткия списък за номинация за „Оскар“ за чуждоезичен филм; „Посоки“ – част от конкурсната програма „Особен поглед“ на 70-и юбилеен фестивал в Кан; „В кръг” – със световна премиера на фестивала в Сараево и отличен с голямата награда на фестивала във Висбаден. Това са само част от значимите успехи, които бележат професионалния път на един от най-ярките ни филмови режисьори.

За предизвикателството да снимаш филм по време на пандемия и за предстоящите проекти можеш да чуеш повече от Стефан Командарев в Епизод 19 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“!

Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.

Стефан Командарев се влюбва в киното, още когато е студент по медицина. Посещава често лекциите на проф. Андрейков и гледа редица емблематични ленти във филмотечно кино “Одеон”. По време на работата си като лекар в детска психиатрия, му се налага да се научи да работи с монтажен пулт, на който монтира видео материал, предназначен за обучение на студенти по медицина. В разучаването на новата машина за монтаж, Командарев се “заразява” по страстта си към киното и това е сигурен знак за новия път, по който поема.

“Режисурата е едно безкрайно учене и към всеки следващ филм трябва да се подхожда като към първи. Единсвеното спасение, което дебне отвсякъде, е желанието за развитие.” – така режисьорът описва потребността си за това да не спира да търси и твори активно. Той твърдо застава зад тезата, че лимитираният бюджет не трябва възспира творческите пориви и желанието за разказване на истории. Важно е и реализирането на една продукция да не бъде излишно разпростирана във времето, защото обстоятелствата и самият човек се променят, а това неминуемо повлиява и на мотивацията за разказването на истории.

В епизода можеш да чуеш още любопитни размисли на Стефан Командарев за творчеството, системата на финансиране в България и предстоящите му проекти!

И още:

  • От медицината до киното – какво пленява Стефан Командарев във филмовата магия;
  • Студентството в Нов български университет по кинорежисура и работата в телевизията под ръководството на реж. Евгени Михайлов;
  • Влиянието на фигурата на Рангел Вълчанов и световноизвестни режисьори върху творчеството на Командарев;
  • Екранизациите по литературни произведения – първи филмови опити;
  • Работата по авторски сценарии, които изследват миналото и последствията му върху днес и сега и настоящето, моментна снимка на действителността, в която живеем;
  • Времето за реализация на един филм – лимитирано от наличния бюджет;
  • Перспективите пред откриването на нов фонд за финансиране на филмови продукции и дейността на Националния филмов център;
  • Работата с определен кръг актьори, които често присъстват във филмите на Командарев – колко е важно партньорството със съмишленици;
  • Ролята на кастинга в избора на актьори в създаването на един филм;
  • Дефицитът на добри сценарии и причините за това;
    Снимането на сцени в един кадър във филмите “Посоки” и “В кръг”;
  • Нереализираните мечти за промяна от свалянето на “Берлинската стена” досега;
  • Проблемът с българската здравна система – засегнат в игралните филми на Командарев и в най-новата му документална лента “Живот от живота”.

Recommended Posts