В часа на „Кино с думи“ като част от рубриката ни „Без маски в киното“ ти представяме разговора на Йордан Георгиев с Милко Лазаров – режисьор и председател на Съюза на българските филмови дейци.
Филмите на Милко Лазаров успяват да се срещнат със зрители по целия свят. „Отчуждение“ е част от селекцията на кинофестивала във Венеция, „Ага“ – в извънконкурсната програма на “Берлинале”, следват и множество награди за двете ленти от фестивали по целия свят. „Този малък филмов бисер, „Ага“ се фокусира върху минималистичната си история толкова красиво, че ни поглъща изцяло“ – така започва ревюто на филмовия критик Кенет Туран за филма „Ага“, който беше българското предложение за „Оскар“ през 2019 година, както и най-гледаната ко-продукция във Франция през 2018 година. Милко Лазаров споделя, че най-ценна е наградата му за „Ага“ от кинофестивала в Якутия, тъй като победителят е избран от публиката.
За предизвикателствата на творческия процес по филмите “Отчуждение” и “Ага“ можеш да чуеш повече в Епизод 22 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“!
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Милко Лазаров
Режисьорът Милко Лазаров описва нуждата си да създава кино като желание приживе да обитава светове, които дават повече живот. Творците, на които се възхищава най-много, не повлияват толкова на творчеството му, колкото други, които не са толкова близки до него, като например Висконти и филмите му “Смърт във Венеция” и “Гепардът”. Личността на Достоевски впечатлява Милко Лазаров със свободата на писателя да общува с толкова много елементи и с лекотата, с която борави с драматургичната структура, водеща го до територии, които той самият не осъзнава.
Детската мечта на Милко Лазаров да бъде изследовател своеобразно се сбъдва с впускането в предизвикателството да заснеме филма си “Ага” в Сибир. Дългите снимачни дни в ледените простори са предпоставка за много по-осезаемото и неповторимо усещане за сетивата, което изправя целия екип отвъд пределите на човешките възможности. Повече за любопитния процес можеш да чуеш в разговора.
И още:
- Бягството в света на изкуството;
Влиянието на големите филмови творци и литературата; - Обучението и преподавателската дейност в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов”;
- Пълнометражният филмов дебют с лентата “Отчуждението”;
- Снимането на лента – предимства и недостатъци;
- Темата за отчуждението във филмите на Милко Лазаров;
- “Ага” – предизвикателството да снимаш в ледените простори на Сибир;
- Създаването на кино като състояние на самозащита;
- Работата на терен – състояние на паника;
- Законът за филмовата индустрия – борбата за важните промени в него.