В часа на „Кино с думи“ като част от рубриката ни „Без маски в киното“ ти представяме разговора на Йордан Георгиев с Илиян Джевелеков – кинорежисьор, сценарист и продуцент.
Илиян Джевелеков учи Психология в Софийския университет и завършва Кино и телевизионна режисура в НАТФИЗ. Още като студент започва работа в емблематичното шоу „Ку-ку“, където по-късно става продуцент и режисьор в компанията „Ку-ку филм“. През 2001 г. Илиян Джевелеков основава „Мирамар филм“ заедно с Матей Константинов и Георги Димитров. Продуцентският му дебют е филмът „Дзифт“ на режисьора Явор Гърдев, който получава наградата сребърен „Св. Георги“ на Московския Международен Фестивал, след което участва на редица международни фестивали и се продава успешно в множество държави. Илиян Джевелеков е режисьор и продуцент на над сто телевизионни реклами и няколко документални филма: „Етиопия – 13 месеца слънце“ (2004), „Перу – непознатата земя на инките“ (2006), „Куба е музика“ (2009). През 2011 г. режисьорският му дебют в игралното кино, „LOVE.NET”, се превръща в най-гледания филм в България за годината с над 215 000 зрители и се нарежда в първата десетка на най-касовите филми, разпространени в България след 1989г. И е отличен с награди на филмовия фестивал „Златна роза” и на Българаската филмова академия, сред които e и наградата за Най-добър режисьор. Вторият му игрален филм, „Вездесъщият“, също е базиран на негова оригинална идея. И тази лента предизвиква голям зрителски интерес и е българското предложение за „Оскар“ за 2019 г.
За това какви са предизвикателствата в съчетаването на ролите на режисьор и продуцент и как се създава успешна продуцентска компания в България можеш да чуеш повече в Епизод 23 от подкаста на NO BLINK в партньорство с Българското национално радио – „Кино с думи“!
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа по Програма „Публики“ на Национален фонд „Култура“.
Без маски в киното с Илиян Джевелеков
Илиян Джевелеков израства в Пловдив, където кипи вдъхновяващ филмов живот в малките кина в града. Във филмотечното кино той има възможността да присъства на лекциите на Тодор Андрейков и така успява да се докосне до вълнуващи разкази за историята на киното. Като съвсем малък най-любимата му лента е “Великолепната седморка”, а в тийнейджърските години изключително силно го вдъхновяват панорамите на режисьори като Антониони, Бертолучи, Михалков.
Още в студентските филми на Илиян Джевелеков се проявяват темите, които изключително много вълнуват режисьора и в развитието му като творец в следващите му ленти. Именно тогава е и времето, в което той се присъединява към емблематичното предаване “Ку-ку”, където успява да събере ценен опит за развитието си като режисьор и продуцент.
Заедно с Матей Константинов и Георги Димитров създават през 2001 г. продуцентската компания “Мирамар”. Тяхната първа стъпка е развитието в заснемането на видео съдържание за реклама, а естественото развитие по-нататък – създаване на кино продукции. “Дзифт” се оказва отправна точка в развитието на компанията и “промяна в системата”. Лентата “LOVE.NET„, на която той е режисьор, и до днес остава в топ 10 на бокс офиса в България за най-гледани филми. Последният проект, по който работи, е сериалът “Порталът”, който се излъчва по БНТ.
И още:
- Детството в Пловдив и ролята на киното в него;
- Филмите и режисьорите повияли най-силно на вдъхновенията на Илиян Джевелеков;
- Възможността за общуване с акад. Людмил Стайков, Георги Дюлгеров по време на обучението по кинорежисура;
- Първите студентски филми – темите за обсесията и вманиачаването в технологиите;
- Работата като режисьор и продуцент в студентското предаване “Ку-ку”;
- Избора за поемането по пътя на продуцентството;
- Продуцирането на филма “Дзифт” на режисьора Явор Гърдев;
- Ролята на монтажа в процеса на завършване на един филм;
- Използването на похвата на задкадровия глас;
- Развитието на историята в сериала “Порталът”, спечелил конкурса на БНТ;
- Рекламната стратегия – до колко е важна тя, за да стигне филмът до повече зрители;
- Опитът за създаването на платформа, която обединява на едно място българското кино и борбата с пиратството;
- Липсата на дигитализирани на стари български филми от архиви;
- Как пандемията се отразява на връзката между кинотворците и зрителите.